Limburg- en Vlaanderenstraat krijgen nieuwe asfaltlaag

maandag 12 mei 2014 10u13 | teun | 11 reacties
Trefwoorden: , , , .

Heel het stuk van het Hippoliet Lippensplein tot aan de voet van het belfort krijgt een nieuwe asfaltlaag. Het wegdek is er de voorbije jaren zwaar beschadigd door zwaar verkeer en is op ettelijke plaatsen verzakt. Vooral in de Limburgstraat, vlak naast de Sint-Baafskathedraal, is fietsen een kwelling. Fietsers rammelen er door de vele putten en losliggende stenen bijna van hun stalen ros.

Lees meer bij De Gentenaar.

© 2014 GENTBLOGT VZW

11 reacties »

  1. Reactie van Frans

    Het huidige wegdek in natuursteen is ontworpen voor verkeersvrije en verkeersluwe straten. De realiteit is anders en daarvoor betaalt het historische centrum een onwaarschijnlijk zware prijs.

  2. Reactie van Pierre

    Fietsen is een kwelling !
    Fietsers rammelen !

    Voor de voetgangers is dat allemaal geen probleem laat die maar vallen !
    vallen

    • Reactie van 3S

      Pierre,
      ik snap je opmerking niet. Voor voetgangers is het probleem er toch ook, en daarvoor worden toch her en der voetpaden en pleinen vlak heraangelegd ???

  3. Reactie van Stan

    Waarom niet gewoon de stenen herleggen rond de sporen? De echte oorzaak zijn zoals bijna altijd gewoon die tramsporen en de onderliggende draagstructuur of fundering van die tramsporen. En daarop dan veel te grote en te zware trams die alles zwaar belasten. Om het even wat men tussen of naast tramsporen legt of giet gaat na enkele jaren kapot, verzakt of komt omhoog. Het is een dooddoenertje dat asfalt de oplossing is en zij die het weer beter weten moeten maar eens gaan kijken naar bvb het asfalt rond de tramsporen in de Brusselsesteenweg in Ledeberg.

    Deze keer liggen er geen kasseien want anders zou het natuurlijk de schuld geweest zijn van die stoute kasseien ipv de tram.

    • Reactie van kristof

      Het probleem is hier vooral het vele (zware)busverkeer dat via vlaanderenstraat naar korenmarkt gaat. Die straten zijn niet voorzien voor dat zwaar verkeer, met daarbij nog eens de toeristenbussen die sinds vorig jaar naar het laurentplein rijden is het niet verwonderlijk dat alles kapotgereden word.
      Ik hoop in ieder geval dat er controle gaat zijn op snelheid eens die asfalt er ligt want men maakt er op deze manier wel een snelweg van richting korenmarkt. comfortabel om te fietsen, maar veiliger??

      • Reactie van yves

        Laat ons een vlak, comfortabel niet prompt gelijkstellen met een snelweg. Elke mens, voetganger, fietser, bromfietser, automobilist, buschauffeur, watman hoort zijn snelheid aan te passen aan de omgeving. Bus- en taxichauffeurs zijn professionals, dat mag dus geen probleem zijn. Of het zijn geen professionals.

        • Reactie van Frans

          Professional of niet, elke bestuurder moet zich aan de wegcode houden. In het voetgangersgebied is dat stapvoets rijden. Lukt dat niet, dat moet men het voetgangersgebied maar opheffen of inkrimpen.

    • Reactie van 3S

      Ook zonder tramsporen gaan kasseistraten kapot door het zware verkeer.

      Nog maar eens een voorbeeld, uit Antwerpen deze keer:

      “De De Keyserlei is nog maar enkele maanden heraangelegd, of de eerste problemen duiken al op. Door spoorvorming en verzakte kasseien ziet de aannemer zich genoodzaakt om de rijweg opnieuw open te breken.
      [...]
      De toenmalige twijfels blijken nu terecht. De Turnhoutse aannemer Michel Vangeel is niet eens zo verrast. ‘De De Keyserlei wordt extreem belast door de vele bussen die er dagelijks doorrijden’, zegt hij. ‘Door het vele remmen en optrekken werd aan zebrapaden en stoplichten de voegvulling tussen de kasseien weggezogen, waardoor er water in de fundering sijpelde.’”

      http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130429_00561304

  4. Reactie van Stan

    Het degraderen gaat maar door en zo staat het Belfort binnenkort langs twee zijden in een soort rangeerstation voor lange monstertrams met enkel nog lelijk beton en asfalt tussen en naast al de sporen, en tussen lelijke tramkabels opgespannen aan lompe metalen pilaren. Ondertussen maken ze ons wel wijs dat al dit beton en asfalt maar tijdelijke oplossingen zijn voor een jaartje of tien.

  5. Reactie van Bart

    EN maar klagen en klagen. auto’s moeten geweerd worden uit het centrum, nu klaagt men ook al over de trams. Mag een stad nog een stad zijn?

    • Reactie van Frans

      Bordeaux is dus geen stad? Met een half miljoen inwoners slaagt die er nochtans in een historisch centrum en trams te combineren zonder Infrabel-suprastructuur.